Aug 26, 2011

L U K A !

Assalamualikum w.b.t ..

Alhamdulillah , semalam aku sudah selamat sampai ke pangkuan keluarga tercinta setelah sebulan lebih berada di perantauan .. Terlalu banyak perkara yang ingin aku kongsi , namun sayang tidak terluah dek kata-kata .. Mungkin melalui tulisan , segalanya akan terluah . Itupun kiranya jika ada yang sudi untuk mendengar rasa hati ini yang setelah sekian lama aku simpan sendiri ..

Ciri-ciri orang munafik itu ada empat . Pertama , jika dia berkata-kata , dia berbohong . Kedua , jika dia berjanji , dia memungkiri .. Ketiga , jika dia bertelingkah , dia melampaui batas .. Keempat , jika dia diberi amanah , dia mengkhianati .. Dan aku sering tertanya-tanya , MUNAFIKKAH AKU ??? Aku buntu apabila memikirkan kemungkinan ini . Ya , aku tidaklah sebaik mana .. Aku juga tidak sempurna .. Terlal banyak kekhilafan yang aku lakukan sepanjang aku bergelar manusia biasa .. Aku seringkali tersasar jauh daripada landasan yang sepatutnya . Walaupun telah berkali-kali aku cuba untuk berubah , diri ini tetap sama .. Tetap bergelumang dengan dosa ..


Aku sering menasihati orang lain , terutamanya orang yang aku sayang agar berubah menjadi lebih baik .. Aku tidak sanggup melihat mereka yang aku sayangi tersasar jauh . Namun begitu , aku sendiri sering melakukan kesalahan tersebut .. Aku sendiri sering tersasar jauh daripada haluan yang benar . Maka , aku sebenarnya tidak layak untuk menasihati mereka ! Aku terlalu hina untuk menjadi seorang yang baik ..Dan kerana itu , aku khuatir sekiranya aku dikategorikan sebagai munafik .. Benar-benar khuatir !!!

Imanku sering berubah-ubah .. Kadangkala aku merasakan aku benar-benar merasakan dekatnya cinta Allah terhadapku . Namun kadangkala aku seperti melupakan-Nya .. Terutama apabila aku sedang bergembira . Hanya dengan kesedihan sahaja , jiwaku berasa dekat dengan Allah .. Jika begitu , perlukah aku bersedih setiap masa ??? Aku tidak sanggup , aku benar-benar tidak sanggup untuk bergelumang dengan kesedihan SEKALI LAGI ..

Apa yang harus aku lakukan ?? Sampai bila aku harus terus begini ...

Jika aku mengatakan bahawa aku sering berasa keseorangan , pasti ramai yang akan membantah .. Namun itulah hakikatnya . Aku terumbang-ambing tanpa pedoman . Tanpa haluan yang pasti . Mereka berkata bahawa iman dan hidayah itu perlu dicari .. Namun aku tidak kuat untuk melakukannya seorang diri !!! Aku memerlukan seseorang untuk membantu aku bangun daripada kegagalan lalu .. Aku memerlukan seseorang , seperti Farah Syairah .. Kerana kini aku terlalu merindui dia yang jauh di bumi Negeri Sembilan .. Hanya dia yang sering membimbingku menjadi lebih baik .. Hanya dia yang memahami setiap tangisanku ..

Setelah aku berhijrah ke bumi Pasir Salak , mungkin ramai yang mengenali aku sebagai Aqila Syahiena .. Hakikatnya diriku yang ini terlalu jauh berbeza daripada dulu . Aku malu apabila mengenangkan segala perbuatan silamku . Cukuplah , aku bukan seperti yang semua orang sangkakan .. Terlalu banyak yang aku simpan , kerana semuanya terlalu menyakitkan ..

Kini , sudah hampir setengah tahun aku memendam kesedihan . Entahlah , kadangkala aku sudah terlalu penat menzahirkan kegembiraan . Aku ingin semua orang melihat kegembiraan aku , bukan kesedihan yang aku simpan .. Aku ingin menjalani kehidupan yang normal seperti insan lain .. Aku ingin menjadi seperti remaja lain .. Bergelak ketawa tanpa ada duka yang bersarang .. Meneruskan kehidupan tanpa risau memikirkan hari esok yang dipenuhi ketidakpastian ..

Seorang hamba Allah yang aku sayangi sering bertanyakan masalahku .. Maafkan aku kerana tidak mampu untuk meluahkannya . Sehingga kini pun , aku sudah tidak meluahkan apa-apa kepada sesiapa pun .. Bukan kerana aku tidak sudi , tetapi kerana sudah tiada apa-apa lagi yang tinggal untuk aku .. Aku telah kehilangan banyak perkara dalam kehidupanku , sehingga aku berasa takut untuk bergantung harap kepada sesiapa lagi .. Kerana aku sudah terlalu takut untuk merasakan sakitnya kehilangan sesuatu .. Kepada hamba Allah itu , maafkan aku .. Maafkan aku kerana tidak mampu untuk bercerita apa-apa lagi . Aku bukanlah seperti yang kau kenal kini .. Aku terlalu jauh berbeza .. Aku berpura-pura sahaja .. Dan kini aku sudah penat berpura-pura menjadi seorang yang normal .. Kerana aku bukan seperti insan normal yang lain .. Aku gemar bercerita dengan kau .. Aku gembira apabila dapat bercerita apa-apa dengan kau .. Dan yang paling penting , AKU SAYANGKAN KAU .. Dan di situlah kesilapanku . Aku tidak boleh menyayangi kau .. Aku tidak boleh menyimpan rasa ini . Aku harus membunuh rasa ini , walaupun telah setahun lamanya aku menyimpannya . Aku tidak mungkin menjadi Hawa yang layak untuk menyayangi kau , yang mencintai kau ..

Terima kasih kerana mengenali aku . Terima kasih kerana mengambil berat tentang aku . Terima kasih kerana pernah membelikan aku makanan yang aku gemar . Terima kasih kerana menemani aku berjalan . Terima kasih kerana sering mendengar ceritaku . Terima kasih kerana pernah membantu aku . Terima kasih kerana pernah membuatkan aku ketawa . Terima masih kerana pernah membuatkan aku berasa gembira dan tidak keseorangan . Terima kasih kerana pernah mengucapkan sesuatu yang tidak mungkin akan aku lupakan sehingga ke akhir waktu , walaupun mungkin remeh pada pandangan kau ..

"Takpe , lepas ni kau sentiasa ikut aku ke mana-manapun .."

Terima kasih kerana membuatkan aku berasa dihargai , walaupun seorang sahabat yang pernah aku sayangi sepenuh hati pun membuang aku daripada kehidupnnya . Hanya kerana dosa yang tidak terampun , aku dilupakan terus daripada hidupnya .. Tidak pernah mengingati aku sebagaimana aku mengingatinya .. Tidak mengapa , kerana aku sudah biasa ..

Membawa hati yang luka tidak semudah melupakannya ..

Kepada semua watak yang pernah singgah ke dalam kehidupanku , terima kasih diucapkan .. Aku sangat menghargai segala-galanya , segala kenangan yang telah tercipta . Segala kegembiraan , segala kesakitan , segala kesedihan .. Biarlah aku simpan sehingga ke akhir waktu yang ditentukan .. Izinkan aku untuk terus menulis , kerana aku tidak pandai mengungkapkan melalui kata-kata .. Hanya tulisan yang memahami isi hatiku .. Dan sudi untuk mengungkapkannya ..



Today My Life Begins

I've been working hard so long
Seems like pain has been my only friend
My fragile heart's been done so wrong
I wondered if I
I'd ever heal again

Oh just like all the seasons never stay the same
All around me i can feel a change

I will break these chains that bind me, happiness will find me
Leave the past behind me, today my life begins
A whole new world is waiting it's mine for the taking
I know i can make it, today my life begins

Yesterday has come and gone
And I've learn how to leave it where it is
And i see that i was wrong
For ever doubting i could win

Oh just like all the seasons never stay the same
All around me i can feel a change

I will break these chains that bind me, happiness will find me
Leave the past behind me, today my life begins
A whole new world is waiting it's mine for the taking
I know i can make it, today my life begins

Life's to short to have regrets
So I'm learning now to leave it in the past and try to forget
Only have one life to live
So you better make the best of it

I will break these chains that bind me, happiness will find me
Leave the past behind me, today my life begins
A whole new world is waiting it's mine for the taking
I know i can make it, today my life begins

I will break these chains that bind me, happiness will find me
Leave the past behind me, today my life begins
A whole new world is waiting it's mine for the taking
I know i can make it, today my life begins
Today my life begins...

They could be beauty in tragedy , anyway ...........


No comments: