Dec 27, 2011

Cerita Dolu-Dolu Yang Haru ( Special For Dearest Sister )

Assalamualaikum w.b.t.. Rajin pulak aku nak mengepos je kat blog nie kan? Hahaha. Macam yang aku cakap, aku dah jatuh cinta kat blog sendiri..

Baru-baru nie aku selalu teringat kat orang-orang lama yang ada dalam hidup aku sebelum nie. Bunyik macam klasik je kan? Takdelah, cuma teringat orang-orang yang aku dah lama tak jumpa. Especially budak-budak STAR yang dah dua tahun aku tinggalkan. Gaya macam diorang ingat aku jer kan? Takdelah, aku tak kisah pun. Aku tau diorang rindu aku tapi maluu hahaha.

Paling aku teringat, adik perempuan aku sorang nie haa. Bukan adik kandung pun, sebab aku dikurniakan dua orang adik lelaki je. Tapi saja-saja merasa nak ada adik perempuan :)

Nama diberi Nurul Nadhirah Binti Zulkifli.. Nama pendek Nad, nama kat Muka Buku, Nad Dhira.. Bukan nak promote tau! Jagalah sape kacau dia.. Hahaha.

Apa-apapun Nad nie aku kenal waktu aku Form 3 kat STAR. Waktu tu, aku antara senior yang paling kerek kat junior.. Aku ingat lagi camne benci aku kat Si Aisyah tu bila dia couple senyap-senyap dengan Ilham.. Haa Ilham Hanafi tu adik angkat lelaki aku pulak. Dah ada sepasang dah, sorang lelaki sorang perempuan. Merepek betul.. Kemain dahsyat aku nie waktu tu. Tapi sekarang aku selalu contact Nad je, ngan Ilham dah jarang. Bukan apa, dia dah besar sampaikan aku tak rasa aku cakap ngan 'adik' lagi dah. Seram sejuk aje bila dia panggil aku akak. Lagipun kalau boleh aku taknak rapat sangat ngan Ilham dah, dia tu lelaki. Tapi nak cakap tak sampai hati.. So jalan pintasnya, biarkan je senyap macam tu.. :)

Aku ingat waktu aku kenal Nad. Muka dia masam je. Tak pernah senyum langsung. Kalau nak fikir kekerekan aku waktu tu, nak aje aku sembur dia macam aku buat kat orang lain. Tapi tak jadi sembur pun, sebab dia tak buat dosa pun kat aku waktu tu.. (baik jugak aku nie)

Waktu tu Minggu Orientasi, apalagi memang kitorang amik peluang habis-habisan nak buli junior! Macam-macam aku buat, sampai dah tak larat nak gelak. Sampai satu masa aku suruh sorang budak nie kasi kertas warna kat Nad (aku pun taktau kenapa) Rasanya sebab waktu tu aku tengok dia macam susah hati je carik kertas warna.. Tetiba rasa macam sayang kat situ dan taktau kenapa. Gedik betul.

Dipendekkan cerita, Nad jadi adik angkat aku.. Dia memang baik. Aku rasa macam betul-betul ada adik perempuan. Aku rajin cerita kat dia sebab dia pendengar yang baik. Nasiblah dia dapat kakak yang mulut becok macam aku nie.. Hehehe.

Aku selalu rasa terharu bila dia amik berat kat aku. Kalau aku sakit pun dia risau. Aku betul sayang kat dia macam aku sayang adik-adik aku kat rumah. Waktu aku clash ngan Mr. Z pun dia banyak tolong aku tapi disebabkan rasa tension waktu tu, dengan Nad sekali aku marah. Kesian dia dan sampai sekarang aku rasa bersalah.

Bila dah Form 4, aku kat STAR tapi Nad dah pindah ikut mak dia. Aku terlupa dia cakap dia pindah waktu tahun sebelumnya. Sedih memang sedih tapi nak buat cemana? Sampai sekarang aku dah tak jumpa dia sejak aku pun pindah. Tapi dia rajin tanya khabar aku even aku selalu busy nak balas mesej dia..

Nad, akak mintak maaf. Akak bukan tak peduli kat adik tapi akak selalu takde masa dan akak harap adik faham. Akak banyak buat salah kat adik dulu. Sampai sekarang akak ingat yang akak suka curik tuala kecik adik tu pastu bawak pegi sekolah. Akak ingat yang adik suka peluk bantal akak kalau tidur. Dulu akak selalu curik-curik bukak loker adik waktu adik pegi sekolah (jangan marah haa) sebab akak nak tengok adik akak nie macam mana orangnya. Akak rasa terharu bila adik tampal biodata akak kat loker adik. Baru akak tau yang adik sayang akak rupanya.. Mintak maaf sebab akak bukan kakak yang baik. Akak jarang ada dengan adik tapi tu tak bermakna akak tak sayang adik, tak ingat adik. Akak selalu ingat adik sebab akak tak pernah rasa ada adik perempuan dalam hidup akak.. Terima kasih sebab jadi adik akak. Terima kasih sebab jadi pendengar yang baik. Terima kasih sebab faham akak...

Walaupun kita jauh, tak bermakna kita dah lupa satu sama lain. Hampir tiga tahun akak kenal adik, akak tau hati budi adik. Lepas nie, kat mana-mana pun akak akan selalu jadi akak adik walaupun bukan yang terbaik. Akak sayang adik.. :)









Lepas nie pun, akak tetap sayang adik..


Setiap manusia itu Allah hantarkan ke dalam hidup kita untuk sesuatu tujuan, dan apabila sudah habis peranannya maka akan pergilah dia..


No comments: