Dec 24, 2011

Tak Tahu Nak Cakap Apa

Lagi sekali, entry untuk aku sorang. Sejak habis sekolah nie memang banyak benda berubah. Bila tengok kengkawan punya status kat Facebook, rasa macam baru jer kenal dorang semalam. Ada status yang lawak. Ada status yang gembira. Ada jugak yang syok sendiri dan semakin banyak status yang menyakitkan hati. Aku tak terasa pun sebab kebanyakan kata-kata tu aku tak rasa ditujukan untuk aku tapi geram tu ada jugaklah. Seolah-olah bila dah tak jumpa tu jadi macam lesen untuk sakitkan hati orang lain dan bercakap sesedap ikan bilis.

Orang putih cakap Dont Judge The Book By Its Cover. Tapi sekarang nie tengok Muka Buku pun dah boleh judge orang tu macam mana.

Orang melayu cakap Jangan Menilai Orang Pada Pandang Pertama. Betullah tu, tapi sekarang nie dah pandang seribu kali pun masih lagi salah menilai orang.

Dunia, macam-macam. Makin lama makin banyak benda yang unexpected. Dan aku sepatutnya dah bersedia dengan perkara-perkara macam nie kan? Ada banyak lagi yang aku masih perlu belajar dan tempuh. Jadi entry kali nie ditaip sekadar untuk meredakan perasaan aku yang kacau-bilau. Bak kata mak aku;

Kamu tu remaja tak sepatutnya pikir belit-belit. Hidup tu panjang lagi kalau nak dirosakkan dengan fikir benda yang tak sepatutnya kamu fikir.

Rasanya betullah tu. Semua orang dah besar, okey aku faham. Dahlah Aqila, stop berfikir yang semuanya akan berada pada roda atas. Kadang-kadang memang perkara yang tak disangka-sangka berlaku secara tiba-tiba. Tak bolehlah nak kata yang perubahan tu mustahil walaupun jadi lebih buruk.
Manusia, kita tak boleh jangka.

No comments: