Jan 20, 2012

Memandu Macam Spongebob

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Satu Dunia
Bicara ikhlas tapi telus dari Aqila Syahiena..

Hari ini hari Jumaat dan aku masih berasa bosan dengan keadaan diri aku yang hampir dua hari tak mandi *yukkssss!!! Hik9.. Eh aku cakap betul nie, memang dah lama tak merasa air sejuk kat shower tu hah. Emm nak cerita apa ye..

Okey okey Rabu lepas aku dah start dengan latihan memandu sepuluh jam aku bawah Harmony Driving Academy (Encik Hadi suruh aku promote kedai dia kat korang-korang semua dan aku dah jalankan kewajipan aku hik9) Sebenarnya dah lama sangat aku tunggu nak pegang stereng tu tapi tak kesampaian hajat aku dan setelah dua minggu menunggu akhirnya dapat jugak. Aku disuruh tunggu depan pintu rumah jam 8 pagi tapi apa yang aku buat ialah aku dah duduk tercongok kat tepi jambatan rumah pada jam 7.40 pagi. Yee kawan-kawan aku sememangnya sudah sedia maklum yang aku memang bersiap dengan kadar tiga kali ganda lebih lambat daripada orang lain... Sebab tu jugaklah aku bangun jam 6.30 pagi dan terus bersiap lepas Subuh..

Tunggu punya tunggu nak dekat jam 9 pagi baru orang tu sampai dan aku yang waktu tu tengah baru nak menggigit hujung sebatang ais krim terus tersedak. Dalam masa tu otak terfikir-fikir TAKKAN NAK BAWAK JER AIS KRIM NIE MASUK KERETA? (macam bebudak sungguhlah Aqila Syahiena nie)
dan separuh lagi otak aku menjerit DAH TU TAKKAN KAU NAK MEMBAZIR BUANG JER AIS KRIM NIE?????

Akhirnya, aku buang.

Dan sepanjang perjalanan nak pergi Sg Buloh tu aku meraung-raung dalam hati bila terfikirkan betapa besarnya kerugian yang aku dah buat. Untuk yang tak kenal siapa gerangannya Aqila nie, dia memang gila ais krim. Statistik dia makan ais krim bersamaan sepuluh batang sehari hak9..

Owh aku nak share sikit pengalaman first time pegang stereng sengsorang. Orang nak memandu nie ada dua kategori - yang dah reti bawak secara haram atau yang tak reti langsung hatta asas sekalipun (akulah tu) dan memula tu teruja lah jugak. Aku dipartnerkan dengan sorang budak sebaya aku dari Bukit Kapar, nama dia Kurnia. Sedap kan? Orangnya pun baik. Tak janggal duduk ngan dia walaupun baru je kenal sebab dia rajin nak menyembang dengan aku. Aku bab-bab baru nak mengenal orang baru nie lemah sikit. Maunya terdiam terkedu membisu seribu bahasa tapi bila dah lama kenal, korang akan menyesal sebab dapat kawan kepoh macam aku nie hahahaha :D

Apa-apapun aku ingatkan belajar basic jer dulu sekali dia terus suruh drive! (owh ya 'dia' tu merujuk kepada En. Hadi sebab aku malas nak tulis pepanjang hak9) First round kat litar tu memang Allah jer yang paham azabnya macammana. Bila aku focus kat clutch ngan minyak, aku lupa pasal stereng. Dah senget-benget kereta aku tu atas litar sampai En. Hadi terjerit-jerit takut aku terbunuh dengan dia-dia sekali aku angkut jadi arwah. Aku yang kat tempat driver nie punyalah sengsara. Sudahlah brek tangan ketat gegila, kasut pulak licin sampai kaki kiri aku nie menyenget jer kat tempat clutch tu. Last-last En. Hadi kasi aku rehat dulu sebab dia nak torture Kurnia pulak.

Kurnia pun sama jer dahsyat macam aku. Kat tengah-tengah litar enjin dia mati. Hahahaha aku rasa nak gelak separuh gila dalam hati bila tengok muka dia tapi nak gelak kuat-kuat tak sampai hati lah pulak. Lagipun Aqila oi kau nie macam tak sedar diri jer kau pun 2x5=10. Tapi bila dah lama-lama, baru okey sikit. Aku dah boleh buat muka cool jer drive tu walaupun kadang-kadang En. Hadi bising sebab aku nie suka masuk laluan ikut suka hati aku. Dalam hati aku dok bising " Dah tu tadi suruh saya berani, jangan takut-takut. Nie saya dah tonjolkan sikap berani saya En. Hadi marah pulak " Hahahaha sekali pandang memang ada rupa aku memandu macam Spongebob tu. Cuma bezanya En Hadi sebelah aku nie mukanya bukan macam Mrs. Puff. Hik9

Setelah seharian aku memandu akhirnya habis pun. Aku ada lagi lapan jam setengah daripada sepuluh jam yang dah ditetapkan untukbelajar memandu sebelum amik ujian JPJ. Huhu tak sabar rasanya nak drive sendiri. Baru terasa macam orang dewasa betul kan kan? Hikhikhik.

Dan tadi aku dah amik borang untuk kerja sambilan kat 7Eleven depan umah. Nasib tak jauh, free jer aku boleh melenggang jalan kaki pegi kerja. Itulah orang cakap hidup kena berstrategi :D

Sampai sini jer. Tataaaa

2 comments:

umi aisha karim said...

oo,, kiranya, boleh la aku panggil kau sponge bob ye lepas ni.. haha :)

AQILA SYAHIENA ANAK PEREMPUAN MOHD NOOR said...

spongebob comel.. hak9