Nov 14, 2014

Cerekarama Berjiwa

Ada apa pada tulisan sebenarnya?


Bagi aku tulisan punya dua sifat - Jiwa dan cereka.


Jika sebelum ini aku hanya hamburkan semua yang menari dalam kepala dengan lonjakan-lonjakan tari jiwa. Aku menulis dengan apa saja yang aku rasa. Apa saja yang punya visual dalam ingatan dan kepala. 


Aku merupakan apa saja yang aku tuliskan.


Mungkin itu sebenarnya tulisan yang bernyawa. Tulisan yang berjiwa. Tulisan yang punyai dunia yang cuba aku persembahkan secara literasi. Aku hamparkan saja apa-apa jenis perasaan dan memori yang aku ada disini.


Tapi sekarang mungkin tulisan aku cuma cereka sifatnya.


Kosong.
Tiada jiwa.


Menulis dan menaip bersama persepsi dan pandangan manusia sebagai ukur nilai. Semuanya kerana aku ingin buktikan bahawa hitam dan gelap bukan lagi tema yang mengiringi semua perenggan-perenggan kisah dan baris-baris puisi bersama helaian-helaian lipatan masa silam.


Aku hanya punyai huruf dan papan kekunci, selain titipan doa.
Sebagai satu tanda aras bahawa aku juga wujud sebagai seorang Aqila.


Bukan watak dan ilustrasi yang samar.
Yang akan kau lupa selepas bertahun tak berjejak rupa.


Jika saja aku hilang, sekurang-kurangnya tulisan ini tetap wujud dan hidup.

No comments: